Pårørende

Beboer- pårørende møder

 

Referat Pårørendemøde 13. oktober 2022

Referat Pårørendemøde 13. oktober 2022

Referat af beboer- pårørendemøde den 10. oktober 2019

Referat af Beboer pårørendemøde den 8. maj 2019
læs referatet fra maj 2019 her

Referat af Beboer pårørendemøde den 3. oktober 2018
læs referatet fra oktober 2018 her

Referat af Beboer pårørendemøde den 20. juni 2018
læs referatet fra juni 2018 her

 

 

En værdig livsafslutning

billede af skov

Når man mister en, man holder af, sker der som regel det, at man i en periode er slået ud af kurs. Det er vores erfaring,
at det kan være svært at overskue de praktiske ting, der opstår i forbindelse med et dødsfald.
Derfor har vi nedenfor svaret på nogle af de spørgsmål der kan opstå.

 

Begravelse/bisættelse

Til løsning af spørgsmålene angående begravelse, skifteret mv., foreslår vi, at du henvender dig til et
begravelsesfirma. Dette skal gøres med det samme. Husk at medbringe afdødes sundhedskort (det der tidligere hed sygesikringsbevis). Dødsattesten sørger vi for at udlevere til bedemanden.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at selvom bedemanden kan hjælpe med at opfylde ens ønsker omkring begravelsen, kan han ikke foretage valg for en. Man skal stadig selv tage stilling
til tingene. Det er også værd at huske, at alt hvad bedemanden gør, koster penge. De fleste bedemænd er meget omhyggelige med at informere om dette, så udgifterne ikke pludselig løber løbsk, men man bør alligevel have det in mente.

Boligen

Umiddelbart efter dødsfaldet vil boligen blive aflåst, og der må ikke fjernes noget fra boet før plejecentret har givet
en rydningstilladelse. Hvis du er afdødes ægtefælle, kan du få udleveret boet med det samme.

I Ballerup Kommune ønsker vi, at kommende beboere skal vente så kort tid som muligt på en plejebolig. Det betyder,
at vi vil bede om, at boligen tømmes, synes og sættes i stand så hurtigt som muligt, og helst inden for en uge.

Syn af boligen

De efterladte har altid ret til at deltage, når boligen skal synes. Ønsker du at deltage ved synet kan du/I kontakte Lundehavens servicemedarbejder inden for 7 dage efter dødsfaldet.

 

Rydningserklæringstilladelse

Hvis familien er samlet enig, kan der gives en rydningstilladelse. Det betyder, at familien, ved at underskrive en særlig erklæring, får tilladelse til at rydde boligen selv. Det er plejecentrets ledelse,
der vurderer, om der kan gives en rydningstilladelse
 

Post

Det er vores erfaring, at der kan komme post til afdøde i mange måneder efter dødsfaldet. Lundehavens sekretær sender evt. post retur til afsender.

Pjecer

Til de efterladte med rydningstilladelse
Til de efterladte uden rydningstilladelse